Назва статті Передумови створення Державного бюро військової юстиції в Україні
Автор(и) СЕРГІЙ ЛЮЛЬКО
викладач відділу підвищення кваліфікації військових прокурорів Інституту підвищення кваліфікації прокурорів Національної академії прокуратури України, м. Київ, Україна, asams.greco@gmail.com
Назва журналу Науково-теоретичний та науково-практичний журнал
“Вісник Національної академії прокуратури України”
Випуск 3’2018
Сторінки [22–36]
Анотація Необхідність удосконалення (реформування та розвитку) правоохоронних органів обумовлюється докорінними змінами, що відбулися у сфері безпеки України, зростанням реальних і потенційних загроз національній безпеці, а також метою реалізації стратегії європейської та євроатлантичної інтеграції, у тому числі перспективою співпраці з НАТО. З огляду на це постає питання підвищення обороноздатності країни, реформування всієї системи сектору національної безпеки та оборони. Одним із факторів ефективної діяльності військових формувань України є розбудова і налагодження системи військової юстиції. До пріоритетних завдань розбудови військової юстиції України належать, зокрема: розроблення та прийняття у межах національних і міжнародних правових систем дієвих механізмів, які дадуть змогу адекватно та швидко попереджати, виявляти, припиняти, розслідувати, розкривати злочини та кримінальні поступки і застосовувати уміння й специфічні навички під час аналізу юридично значимих фактів, що свідчать про можливі їхні неправомірні дії.
З огляду на викладене автор ставить за мету на основі аналізу попередніх досліджень надати власне бачення передумов створення Державного бюро військової юстиції у контексті реформування системи правоохоронних органів.
Отож передусім увагу було акцентовано на проблематиці розробки та затвердження загальних підходів до самого процесу реформування у секторі безпеки з урахуванням функціонального навантаження правоохоронних органів, їхнього місця в системі органів державної влади.
Зроблено висновок, що створення Державного бюро військової юстиції, яке акумулюватиме повноваження з контролю над всіма військовими формуваннями України в межах одного органу, стане дієвим кроком удосконалення системи сектору національної безпеки та оборони і забезпечить вирішення нагальних проблем у цій сфері.
Ключові слова реформування правоохоронних органів; реформування сектору національної безпеки та оборони; Державне бюро військової юстиції; концептуальні підходи.
References REFERENCES
List of legal documents
Legislation
1. Konstytutsiia Ukrainy [The Constitution of Ukraine]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 28 chervnia 1996 roku № 254к/96-ВР. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (accessed: 08.11.2018) (in Ukrainian).
2. Poiasniuvalna zapyska do proektu Zakonu Ukrainy “Pro Derzhavne biuro viiskovoi yustytsii” [Explanatory Note to the Draft Law of Ukraine “On the State Bureau of Military Justice”]. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/GH6GZ00A.html (accessed: 08.11.2018) (in Ukrainian).
3. Pro Derzhavne biuro viiskovoi yustytsii [On the State Bureau of Military Justice]: proekt Zakonu Ukrainy [Draft Law of Ukraine] vid 21 travnia 2018 roku № 8387. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64055 (accessed: 08.11.2018) (in Ukrainian).
4. Pro osnovy natsionalnoi bezpeky Ukrainy [On the Fundamentals of National Security of Ukraine]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 19 chervnia 2003 roku № 964-IV. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/964-15 (accessed: 08.11.2018) (in Ukrainian).
5. Vysnovok Parlamentskoi Asamblei Rady Yevropy shchodo zaiavky Ukrainy na vstup do Rady Yevropy [Conclusion of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe on the Application of Ukraine for Joining the Council of Europe] vid 26 veresnia 1995 roku № 190. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/994_590 (accessed: 08.11.2018) (in Ukrainian).
Bibliography
Journal articles
6. Burbyka M, ‘Utochnennia terminolohii z pytan vyznachennia mistsia ta roli prokuratury yak subiekta protydii zlochynnosti’ [‘Clarifi cation of Terminology on the Defi nition of the Place and Role of the Prosecutor’s Offi ce as a Subject of Counteraction to Crime’] (2009) 2 Visnyk prokuratury 62 (in Ukrainian).
7. Burdol Ye ta Lytvynchuk O, ‘Deiaki aspekty implementatsii v Ukraini rekomendatsii Rady Yevropy stosovno roli prokuratury v systemi kryminalnoi yustytsii’ [‘Some Aspects of the Implementation of the Council of Europe Recommendations on the Role of the Prosecutor’s Office in the Criminal Justice System’] (2010) 4 Visnyk prokuratury 29 (in Ukrainian).
8. Holub Yu ta Ovtina T, ‘Kompiuterni tekhnolohii yak zasib pidvyshchennia efektyvnosti roboty prokuratury’ [‘Computer Technologies as a Means of Improving the Efficiency of the Work of the Prosecutor’s Office’] (2010) 5 Visnyk prokuratury 19 (in Ukrainian).
9. Ivanytskyi S, ‘Pryntsypy orhanizatsii i diialnosti prokuratury ta advokatury: zmist i spivvidnoshennia’ [‘Principles of the Organization and Activities of the Prosecutor’s Office and Bar: Content and Relation’] (2014) 2 Naukovyi chasopys Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 58 (in Ukrainian).
10. Kivalov S, ‘Na vyrishalnomu etapi: reformuvannia sudoustroiu, sudochynstva i prokuratury’ [‘At the Crucial Stage: Reforming the Judiciary, Justice and Prosecutor’s Office’] (2009) 4 Visnyk prokuratury 8 (in Ukrainian).
11. Komarnytska O ta Priadko V, ‘Vzaiemodiia orhaniv prokuratury Ukrainy iz zasobamy masovoi informatsii ta hromadskistiu: problemy pidvyshchennia efektyvnosti’ [‘Interaction of the Ukrainian Prosecutor’s Office with the Mass Media and the Public: Problems of Strengthening Efficiency’] (2014) 12 Visnyk prokuratury 96 (in Ukrainian).
12. Kornash I, ‘Meta i zavdannia prokuratury yak pravozakhysnoho orhanu’ [‘The Purpose and Objectives of the Prosecutor’s Office as a Rights Defense Institution’] (2012) 1 Visnyk prokuratury 56 (in Ukrainian).
13. Kornash I, ‘Vyznachennia mistsia instytutu prokuratury sered hilok derzhavnoi vlady’ [‘Determination of the Place of the prosecutor’s office among the branches of State Power’] (2009) 3 Visnyk prokuratury 37 (in Ukrainian).
14. Koziakov I, ‘Problemy kompetentsii pryrodookhoronnoi prokuratury’ [‘Problems of the Competence of the Environmental Prosecutor’s Office’] (2009) 2 Visnyk prokuratury 23 (in Ukrainian).
15. Koziakov I ta Bevziuk I, ‘Kontseptualni osnovy timbildinhu v orhanakh prokuratury’ [‘Conceptual Framework for Teambuilding in Prosecutor’s Offices’] (2015) 3 Naukovyi chasopys Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 51 (in Ukrainian).
16. Lytvak O ta Chepeliuk O, ‘Prokuratura u svitli reformuvannia orhaniv kryminalnoi yustytsii’ [‘Prosecutor’s Office in the Light of Criminal Justice Reform’] (2010) 6 Visnyk prokuratury 15–6 (in Ukrainian).
17. Lytvak O ta Shumskyi P, ‘Reformuvannia moralno-etychnykh vymoh do prokurora’ [‘Reforming Moral and Ethical Requirements to the Prosecutor’] (2013) 29(1) Visnyk Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 7 (in Ukrainian).
18. Mudrov A ta Yevropina I, ‘Pravovyi status derzhavnykh sluzhbovtsiv orhaniv prokuratury Ukrainy’ [‘Legal Status of Public Servants of the Prosecutor’s Office of Ukraine’] (2014) 4 Visnyk prokuratury 15 (in Ukrainian).
19. Odnolko I, ‘Problemy vyznachennia roli prokurora u koordynatsiinykh povnovazhenniakh shchodo protydii zlochynnosti’ [‘Problems of Determining the Role of the Prosecutor in Coordinating Powers for Combating Crime’] (2016) 2 Naukovyi chasopys Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 87 (in Ukrainian).
20. Omelchuk V, ‘Prava liudyny yak obiekt zakhystu prokuratury u sferi zabezpechennia natsionalnoi bezpeky Ukrainy’ [‘Human Rights as an Object of Protection of the Prosecutor’s Offi ce in the Sphere of Ensuring National Security of Ukraine’] (2014) 1 Naukovyi chasopys Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 124 (in Ukrainian).
21. ‘Pershocherhovi zavdannia narodnoi prokuratury – zmina pryntsypiv roboty, provedennia liustratsii’ [‘The Primary Tasks of the Public Prosecutor’s Office is the Change of Working Principles, Lustration’] (2014) 3 Visnyk prokuratury 7 (in Ukrainian).
22. Popovych O, ‘Koordynatsiina diialnist orhaniv prokuratury’ [‘Coordination Activity of the Prosecutor’s Offi ce’] (2010) 2 Visnyk prokuratury 49 (in Ukrainian).
23. Pryshko A, ‘Borotba z koruptsiieiu’ [‘Fighting Corruption’] (2010) 1 Visnyk prokuratury 28 (in Ukrainian).
24. Prysiazhniuk I, ‘Hlasnist – vazhlyvyi zasib formuvannia v suspilstvi obiektyvnoi dumky shchodo diialnosti prokuratury’ [‘Publicity is an Important Means of Forming an Objective Opinion about the Activities of the Prosecutor’s Office’] (2009) 4 Visnyk prokuratury 33 (in Ukrainian).
25. Sereda H, ‘Naukovo-metodychne zabezpechennia – odyn z naivazhlyvishykh chynnykiv efektyvnoi diialnosti orhaniv prokuratury’ [‘Scientifi c and Methodological Support is One of the Most Important Factors in the Effective Work of the Prosecutor’s Office’] (2011) 11 Visnyk prokuratury 8 (in Ukrainian).
26. Sereda H, ‘Osoblyvosti suchasnoho etapu reformuvannia prokuratury’ [‘Peculiarities of the Modern Stage of Reformation of the Prosecutor’s Office’] (2014) 5 Visnyk prokuratury 14 (in Ukrainian).
27. Shandula O, ‘Vyznachennia yakosti prokurorskoi diialnosti ta ii zalezhnist vid postavlenykh tsilei ta zavdan’ [‘Determination of the Quality of Prosecutorial Activities and Its Dependence on the Goals and Objectives Set’] (2012) 2 Visnyk prokuratury 103 (in Ukrainian).
28. Tkach A, ‘Suchasni pidkhody do vysvitlennia diialnosti prokuratury u ZMI’ [‘Modern Approaches to Coverage of the Work of the Prosecutor’s Office in the Mass Media’] (2014) 4 Visnyk prokuratury 119 (in Ukrainian).
29. Tkach A, ‘Vzaiemodiia prokuratury ta instytutiv hromadianskoho suspilstva u realizatsii pryntsypu hlasnosti’ [‘Interaction of the Prosecutor’s Office and Civil Society Institutions in Implementing the Principle of Transparency’] (2014) 12 Visnyk prokuratury 122 (in Ukrainian).
30. Zahorodnii V, ‘Derzhavna kadrova polityka shchodo udoskonalennia diialnosti orhaniv prokuratury’ [‘State Personnel Policy on Improving the Work of the Prosecutor’s Office’] (2011) 4 Visnyk prokuratury 38–9 (in Ukrainian).
Websites
31. ‘Anatolii Matios zustrivsia z predstavnykamy viiskovoi yustytsii SShA’ [‘Anatolii Matios Meets with Representatives of US Military Justice’] https://www.gp.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_c=view&_t=rec&id=169196 accessed 8 November 2018 (in Ukrainian).
32. Lukianenko O, ‘Heopolitychne informatsiine protyborstvo: sutnist i varianty zakhystu’ [‘Geopolitical Information Confrontation: Essence and Options of Defense’] https:// docplayer.net/65930237-Geopolitichne-informaciyne-protiborstvo-sutnist-i-variantizahistu.html accessed 8 November 2018 (in Ukrainian).
33. ‘Na viini zakon maie buty v pohonakh’ [‘In the War, the Law Should Be in the Shoulder Boards’] http://matios.info/uk/novini/na-vijni-zakon-maye-buty-v-pogonah/ accessed 8 November 2018 (in Ukrainian).
34. ‘Shchodo reformuvannia pravookhoronnykh orhaniv u voiennii sferi’ [‘Regarding the Reform of Law Enforcement Agencies in the Military Sphere’] http://komnbo.rada.gov.ua/print/73139.html accessed 8 November 2018 (in Ukrainian).
35. ‘Viiskova yustytsiia’ [‘Military Justice’] http://jak.magey.com.ua/articles/vijskova-justicija.html accessed 8 November 2018 (in Ukrainian).
Newspaper articles
36. Poroshenko P, ‘Reformuvannia pravookhoronnykh orhaniv i spetssluzhb – kliuchove zavdannia novoi vlady’ [‘Reforming Law Enforcement Agencies and Special Services – the Key Task of the New Government’] Uriadovyi kurier (Kyiv, 20 serpnia 2016) http://www.maidan.org.ua/static/mai/1124707923.html accessed 8 November 2018 (in Ukrainian).